
FiveThirtyEight:

How Roger Ailes Polarized TV News
[Excerpts]
By Harry Enten
May 19, 2017

Fox News founder Roger Ailes, who died Thursday at the age of 77, was one of the
most (if not the most) controversial and influential news executives in American
history. Ailes changed the way people watch news in this country, polarizing the
market.

Before Ailes helped launch Fox News in October 1996, television news was not
outwardly ideological. There were the network news channels (ABC, CBS and NBC) and
one major cable news channel (CNN). None of those made explicit partisan appeal a
priority. Sure, there were opinion programs (“Crossfire,” “The McLaughlin Group,”
etc.). But they were usually small parts of a larger, non-ideological programming
lineup, and even those shows tended to feature a mix of viewpoints.

The lack of a liberal or a conservative channel helps explain why Democratic and
Republican voters really didn’t have a favorite network back in 1996. The Washington
Post asked television news viewers what their main source for campaign news was in
November 1996, just as President Bill Clinton was winning re-election by besting GOP
candidate Bob Dole. And every network’s audience mirrored the nation fairly
accurately: Each had a few more Clinton than Dole supporters just as the country had
more Clinton than Dole voters.

Ailes saw an opening. Republicans had long believed that television news was biased
against them. Fox News was billed as a corrective, launching with the slogan “fair and
balanced” — a signal to conservative viewers that the network would be “fair” to
Republicans, unlike other news outlets. He stocked Fox’s prime-time lineup with
right-leaning commentators like Bill O’Reilly and Sean Hannity.

On election night in 2004, Fox News’s audience was bigger than any other cable
network’s, and its 8 million viewers were more than triple its election night audience
from 2000. It was clear that Ailes’s message was working. Republicans were tuning in
to Fox News in massive numbers. According to post-election Pew Research Center
surveys that asked voters what television network they got their campaign news from
in 2004, 2008 and 2012, Fox News became the home for a plurality and eventually a



majority of Republicans. After the 2016 campaign, a majority of Donald Trump voters
told Suffolk University that the TV news network they trusted the most was Fox.

Ailes’s Fox News also caused a ripple effect in the news industry. As Fox News viewers
supported Republican presidential candidates overwhelmingly, viewers of the other
cable and network news channels were much more likely to vote Democratic in
presidential elections. This has led to a polarization of the American TV news
audience.

Fox News even gained an imitator: MSNBC. Seeing Fox News’s success on the right,
MSNBC lurched leftward in the mid-2000s. It seems to have paid off. In the December
2016 Suffolk University poll, those who said MSNBC was their most trusted news
source were almost exclusively Clinton voters in the same way that those who chose
Fox News were almost exclusively Trump voters. With Trump in the White House,
whether or not they admit it, MSNBC is riding the Ailes model of opinion
programming to record ratings.


